3 de maig 2010

LA VULGARITAT I ALTRES TRIBULACIONS DELS NOSTRES DIES (6 APROXIMACIONS AL PRESENT)






HE LLEGIT La vulgaritat i altres tribulacions dels nostres dies (6 aproximacions al present), perquè des que vaig conéixer Enric Balaguer, l’autor, fa molts anys (fou professor meu de literatura catalana contemporània a la Universitat d’Alacant) acostume a comprar i llegir els seus llibres. Trobe que Enric és un dels millors assagistes de la literatura catalana actual. Aprecie la lucidesa amb què acara els temes i la visió independent i pròpia que aporta, malgrat les abundants incorporacions de referències a altres lectures, que és, jo crec, característic del seu estil. Enric Balaguer és un assagista-lector.

La lectura ha estat amena i suggeridora. M’han interessat igualment tots els sis textos, però m’ha sorprés el que titula “Revelacions, monjos amb Ferrari i Déu amb una Harley” per l’estudi agut que s’hi fa dels llibres d’autoajuda. No en llig: prejudicis? Potser sí. N’hi ha tant per llegir! Una vegada va caure a les meues mans A orillas del río Piedra me senté y lloré, el vaig llegir i em va horroritzar. No hi he repetit. L’anàlisi que fa Enric Balaguer d’aquesta mena de llibres em pareix brillant. Igualment el que estudia les relacions de parella en la narrativa breu actual.