13 de maig 2010

EL BES DE L'AIGUA



HE LLEGIT El bes de l’aigua (2010) de l’escriptora pegolina Elvira Cambrils. I l’he llegit amb fruïció, com crec que s’han de llegir les novel•les que passen d’un o dos centenars de pàgines. Una de les meues debilitats com a lectora és fer-me amb qualsevol llibre que convertesca en literatura el meu entorn (siga quin siga el seu autor i siga quina siga la llengua en què estiga escrit); i una altra debilitat, conéixer el que escriuen els amics i els coneguts. No podia, doncs, deixar passar El bes de l’aigua: sabia que la novel•la s’ambientava en els anys de la II República a Pego i conec a Elvira personalment i també literàriament després de la lectura de Mira’m, amor, primer llibre que publicava i que em va deixar un molt bon gust de boca (d’esperit, millor). De manera que va ser la meua compra (millor dit, el meu regal) del dia del llibre. De fet, crec que va ser just el dia que el llibre va aparéixer a les llibreries. Al menys, a la del poble on visc (Pedreguer) i on me’l van comprar.

Deia que he llegit El bes de l’aigua amb fruïció i afegesc que amb emoció. M’han fet vibrar els personatges, homes i dones, que a Pego, en aquest cas, però igualment en tants altres pobles i ciutats, van creure que la utopia d’un món socialment just, d’esperits lliures, era possible. M’he solidaritzat amb l’alcalde Barber, amb les seus mesures socials i amb el difícil paper que ha de jugar, he participat dels neguits i dels dubtes de la Pepa Pons intel•ligent i lluitadora, he gaudit amb la pilleria dels infiltrats a l’església per voltejar les campanes el dia de l’aniversari de la proclamació de la República (coincident amb divendres sant), he sentit les ganes de viures des joves en les festes del poble. Però també he rabiat amb el dolor de Rosa Estela i de Daniel Mengual, de la família i dels amics del metge Guitart, he maleït Antònio l’onanista, i dona Camil•la i dona Ester Morant i don Alfred Torrens. Perquè aquesta és una història de bons i dolents, i els bons van perdre i els dolents van guanyar. I és, per tant, una història molt i molt trista. La prosa d’Elvira és vigorosa, exultant, heroica.

El bes de l’aigua es vertebra en dues línies temporals: la que recrea els fets que van esdevenir al poble de Pego l’any 33 i la del present, en el qual una dona, Maria Sendra Cambrils, es documenta i escriu un llibre sobre aqueixos fets i explica la seua pròpia lluita personal i social. També el present de Maria Sendra és un present de perdedors, però sense heroïcitat i això el fa molt més trist. I la prosa d’Elvira esdevé ara esvaïda.

La meua dèria per la literatura de l’entorn i dels amics té un risc: m’emprenya molt que em deceba, perquè vull que s’honore l’espai i la història del que m’envolta i vull poder dir als amics i coneguts que el seu llibre m’ha agradat (si pot ser, que m’ha agradat molt). De vegades, no ha sigut així (faltaria més). No és, però, el cas d’El bes de l’aigua. M’he empassat les més de quatre-centes pàgines i encara m’he quedat amb ganes de saber sobre Amàlia, Helena Cabalote, Marita, Albertina ...

3 de maig 2010

LA VULGARITAT I ALTRES TRIBULACIONS DELS NOSTRES DIES (6 APROXIMACIONS AL PRESENT)






HE LLEGIT La vulgaritat i altres tribulacions dels nostres dies (6 aproximacions al present), perquè des que vaig conéixer Enric Balaguer, l’autor, fa molts anys (fou professor meu de literatura catalana contemporània a la Universitat d’Alacant) acostume a comprar i llegir els seus llibres. Trobe que Enric és un dels millors assagistes de la literatura catalana actual. Aprecie la lucidesa amb què acara els temes i la visió independent i pròpia que aporta, malgrat les abundants incorporacions de referències a altres lectures, que és, jo crec, característic del seu estil. Enric Balaguer és un assagista-lector.

La lectura ha estat amena i suggeridora. M’han interessat igualment tots els sis textos, però m’ha sorprés el que titula “Revelacions, monjos amb Ferrari i Déu amb una Harley” per l’estudi agut que s’hi fa dels llibres d’autoajuda. No en llig: prejudicis? Potser sí. N’hi ha tant per llegir! Una vegada va caure a les meues mans A orillas del río Piedra me senté y lloré, el vaig llegir i em va horroritzar. No hi he repetit. L’anàlisi que fa Enric Balaguer d’aquesta mena de llibres em pareix brillant. Igualment el que estudia les relacions de parella en la narrativa breu actual.

DUBLINESCA


HE LLEGIT Dublinesca d’Enrique Vila-Matas atreta sobretot pel títol. I no perquè coneguera el poema (“Dublinesca” ni l’autor, Philip Larkin) que d’alguna manera l’inspira. A mi em va atraure la possibilitat de conéixer Dublín i els dublinesos. Els viatges fets sempre em creen la necessitat de saber més sobre els llocs i les persones que només superficialment hi he conegut. Vam estar a Dublín en el mes de febrer.

La novel•la de Vila-Matas (és el primer llibre seu que llig) em va engrescar des de l’inici. Vaig seguir amb gust, que no amb alegria, les peripècies de Samuel Riba, un editor retirat, deprimit, insociable i egocèntric. I no vaig quedar decebuda perquè, tot i no haver llegit l’Ulisses i, per tant, no haver pogut gaudir com cal del recorregut pels escenaris de la novel•la que realitzen el protagonista i els seus amics, vaig conéixer de la mà de Vila-Matas un mica més la ciutat i sobretot la seua literatura. Tinc apuntats alguns autors i llibres que voldria llegir.

ELOGI DE L'EDUCACIÓ LENTA






HE LLEGIT Elogi de l’educació lenta de Joan Domènech Francesch. Considere que a la societat, en general, als mestres i a les famílies, i a mi, en particular, ens fa molta falta reflexionar sobre la concepció mercantilista i competitiva que s’ha ensenyorit darrerament de l’educació en el nostre entorn. Pares i mares que se senten uns irresponsables si no “apunten” els seus fills a classes d’anglés, d’informàtica, de música, etc.; ensenyants que passen superficialment per temes i temes per tal d’acabar el programa-llibredetext; i xiquets estressats a la infantesa i bloquejats, desmotivats i soberanament avorrits durant l’adolescència davant de la quantitat de tasques a realitzar.

El llibre de Joan Domènech m’ha interessat parcialment. He trobat innecessària la primera part en la qual l’autor s’excedeix, al meu parer, en explicar els moviments “slow” i en ponderar les seues virtuts. En canvi, he trobat molt profitós el capítol “Quinze principis per a l’educació lenta” en el qual es fan propostes molt i molt lúcides, i també pràctiques, per fer una educació més humanista i menys competitiva.

HE LLEGIT

M'agrada moltíssim llegir. I no m'entusiasma escriure. Ei! ho faig sempre que cal, però preferesc dedicar el meu temps (fins ara ha estat bastant escàs) a llegir.

M'agrada també comentar les lectures amb la gent. No sempre trobes amb qui. Però jo tinc sort perquè tinc un company que és molt pacient com a receptor dels meus comentaris sobre el que llig (durant i després de la lectura). I que a més sempre m'aporta reflexions interessants.

Sovint (no sempre) acostume a anotar-me una concisa descripció bibliogràfica del llibre que he acabat i amb sort m'allargue amb alguna impressió ràpida. El meu company sempre em diu que hauria de fer-ho en el bloc, però jo he anat arrossant-me.

Ara, però, vull posar el fil a l'agulla, i, perquè no siga un projecte (en aquest moments encara no he acabat el que tinc entre mans), començaré pels tres últims llibres llegits.